söndag 24 augusti 2014

Sommarpresent: Björkskrubb.

Nu när hösten börjar närma sig, kanske det är väl dags att berätta om årets sommarpresent till förskolepersonalen?


Björkskrubb. Det finns flera varianter av receptet, men jag följde ett utan citron eftersom jag älskar doften av björk och inte vill dölja den med något annat.

1 dl färska björklöv,
5 dl salt,
2 dl olja,
1 msk honung.

Jag tyckte att det var lättare att först mixa björklöven, oljan och honungen med stavmixern och sedan blanda i saltet. När jag gör skrubben till mig själv föredrar jag att använda socker istället för salt. Socker ska inte vara lika uttorkande och det svider inte heller om man råkar få lite i ögat och det smakar bättre om man får det i munnen! Men eftersom jag inte vet hur sockret fungerar i blandningen när man vill förvara skrubben en längre tid, använde jag salt till fröknarnas skrubb. När det kommer till oljan så tycker jag att mandelolja luktar bättre än olivolja. På Clas Ohlson hittade jag fina små glasburkar som jag la skrubben i, ett litet kort med instruktioner och hälsning, och sist lite cellofan så var presenterna färdiga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar